Noel en france - Reisverslag uit Aix-en-Provence, Frankrijk van Sebastian Eeden - WaarBenJij.nu Noel en france - Reisverslag uit Aix-en-Provence, Frankrijk van Sebastian Eeden - WaarBenJij.nu

Noel en france

Door: Sebastian

Blijf op de hoogte en volg Sebastian

29 December 2009 | Frankrijk, Aix-en-Provence

Dat de fransen kunnen koken is alom bekend. Dat fransen houden van tafelen is ook bekend. Tijdens kerst eten fransen zich bijna dood.

Aller à table! Nadat alle oma’s, opa’s, ooms en tantes, neefjes en nichtjes zich aan tafel hadden geïnstalleerd begon het spektakel:

Dag 1 (diner):
Champagne, oesters, foie gras, kalkoen, kreeft, kaasplateau en een ‘bûche de Noël’

Dag 2 (lunch):
Champagne, foie gras, ganzenlever, kapoen en wederom een ‘bûche de Noël’

Dag 2 (diner):
Champagne, foie gras, kreeft en voor de afwisseling een ‘bûche de Noël’

Ik hou de 20 tafelwijnen voor het gemak even buiten beschouwing, evenals de pompe à l’huile (brioche met olijfolie) en mendiant (een taart waarin de ingrediënten staan voor verschillende katholieke geloven), appels, peren, meloen, lijsterbes, rozijnen en nougat.

Het resultaat: na een week herstel kan ik nog steeds moeilijk lopen, zie ik geel van de kreeft en ontwijk ik mensen die het woord langust, foie gras of buche de noel in de mond nemen.

Opa uit Marseille vond gister dat ik een beetje bleek zag en concludeerde zorgelijk: tu as besoin d’un pastis!

Bonne année vanuit Marseille!

Seb