Mboté! - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Sebastian Eeden - WaarBenJij.nu Mboté! - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Sebastian Eeden - WaarBenJij.nu

Mboté!

Door: Sebastian

Blijf op de hoogte en volg Sebastian

13 Maart 2009 | Congo, Democratische Republiek v, Kinshasa

Ok, ik heb dus mijn eerste Franse taalcursus gehad op de brouwerij.

Resultaat: meer Munukutuba geleerd dan Frans!

Munukutuba is de locale taal en uiterst praktisch in het dagelijks leven.

Toen we weer eens hopeloos verdwaald waren tussen de brouwerij en ons huis, reden we een eenrichtingsstraat in. Deze eenrichtingsstraat had verder geen verkeersborden die ons hierop wezen, maar wel een politiekantoor met daaromheen een vijftigtal politieagenten. We waren gewaarschuwd, maar nu ging het toch echt gebeuren: onze eerste aanhouding.

Een kleine reconstructie. De politieagent zwaait hevig en ik besluit netjes te stoppen (want goed opgevoed en nog maar twee weken in Congo, etc.). Ik doe mijn raam open en kijk de norse politieagent aan. De agent ruikt enigszins naar alcohol en de zweetdruppels sijpelen langs zijn voorhoofd. De politieagent heeft een motor achter zich staan waar nog een sticker van de NYPD op zit. Nog sterker, ik zie zelfs de letters NYPD op zijn pet staan! Is dit in de haak is dan dus de vraag?

Gelukkig hadden we geen rijbewijs bij ons, geen gekopieerde editie van ons paspoort, en uiteraard geen beltegoed om Captaine Commault (beveiliging brouwerij) te bellen. De politieagent had een paar collega’s achter zich staan, een geweer over de schouder en een motor op standby. Wat nu?

Tijd voor een goed gesprek! En uiteraard in het Munukutuba! ‘Mboté! Wafaso?’ ‘Vous connaissez Captain Commault (Hallo, alles goed? Kent u Captaine Commault?) Het gezicht van de agent veranderde meteen: een enorme grijns verscheen: ‘Ka bien mundéle!’ (Alles goed witte!).

Een goede openingszin is het halve werk! Nu nog een goed vervolg! 'Nous sommes Hollandais! Vous connaissez Ruud Gullit, Frank Rijkaard et Marco van Basten? Wederom raak! Wat een land!

Na een halfuur waren we thuis. Captain Commault had ons leven gered! Congo heeft ons omarmd!