Bonjour M le President! - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Sebastian Eeden - WaarBenJij.nu Bonjour M le President! - Reisverslag uit Kinshasa, Congo, Democratische Republiek v van Sebastian Eeden - WaarBenJij.nu

Bonjour M le President!

Door: Sebastian

Blijf op de hoogte en volg Sebastian

16 Mei 2009 | Congo, Democratische Republiek v, Kinshasa

Het is druk op de brouwerij.

Vrijdag is de laatste dag van de week dat de Congolezen hun bier kunnen ophalen en daarom besluiten ze alles wat wielen heeft in te zetten om de laatste kratjes mee te nemen.

De hoofdweg tussen het vliegveld en het centrum van Pointe-Noire, en tevens de weg waaraan de brouwerij gevestigd is, is volledig opgestopt en dit wordt verergerd door de file die is ontstaan voor de poort van de brouwerij. Een perfecte dag voor een optocht van President Denis Sassou-Nguesso door Pointe-Noire!

Met een groep collega’s zijn we aan het werk in de vergaderzaal. De Congolese collega’s praten over maar één ding: de verkiezingen. Over een paar weken zullen er verkiezingen zijn in Congo-Brazzaville en daarom laat de president zich op onverwachte momenten rondrijden door de straten van Brazzaville en Pointe-Noire. De Congolese collega’s hebben geen goed woord over voor hun president. En dan haalt hij het ook nog in zijn hoofd om halve steden af te zetten!

Een half uur later sta ik met mijn Congolese collega’s langs de kant van de weg waar zicht het volgende afspeelt:

1.De volgepropte hoofdweg wordt afgesloten: alle auto’s op deze, voor Congolese begrippen, verharde hoofdweg worden door de lokale politieagent zijwegen in gerotzooid alwaar ze direct in de problemen komen door metersdiepe plassen. De eerste auto’s zitten al vast…

2.Als na een uur gedoe de hoofdweg volledig vrij gemaakt is door de locale schorgeschreeuwde politieagenten, arriveren de speciale agenten van de president. De lokale politieagent wordt afgetroefd door deze presidentiële agent op basis van 1) handpistool versus semi-automatisch geweer en 2) 30 jaar oude bromfiets versus fonkelnieuwe BMW motor.

3.Dan is het wachtengeblazen. De Congolezen staren 2 uur lang naar het materiaal van deze uber-agenten die op hun beurt uber-cool door hun Ray-Ban glazen heen kijken.

4.Vervolgens een voorbode: met enorme snelheid scheuren The A-team-achtige jeepjes voorbij met elk 10 of 15 zwaargewapende soldaten in de pick-up. Om de 100 meter springen er een paar uit. De Congolezen worden nerveus van dit overschot aan geweren, nieuwe voertuigen en robotachtige CIA-agenten…

5.Vrouwengroepen stellen zich op langs de route. Ze dragen allemaal dezelfde t-shirts met teksten erop als: M le President bedankt! of Denis voor een nieuw Congo! Dit soort teksten hangen trouwens overal. Elk bedrijf op de route heeft uithangborden geïnstalleerd met politiekvriendelijke teksten.

6.Er klinkt geroezemoes: vanuit de verte klinken zangkoren en sirenes. Sommige Congolezen beginnen alvast te dansen. Er passeren BMW jeeps (er zijn dus toch nieuwe auto’s in Congo en BMW is duidelijk het favoriete merk van de president). Uit deze langzaam rijdende luxe jeeps hangen soldaten met zwaar geschut; ready to shoot. Als ik een foto probeer te maken springen drie Congolese collega’s boven op me en vragen me of ik soms gek geworden ben. De soldaten die net voorbij kwamen schieten op alles wat ook maar enigszins verdacht is. Een fotograverende blanke is verdacht genoeg voor een schot…

7.Inmiddels is er sprake van een karavaan: indrukwekkende beveiligingsauto’s van verschillende Duitse merken wisselen elkaar af. De vrouwengroepen zijn gaan dansen en zingen. Ineens sta ik, midden in een horde rennende Congolezen die allemaal mee zijn komen rennen met de karavaan, oog in oog met de M. le President die nog geen vijf meter voor me langs rolt in een soort pausmobiel. Hij kijkt me strak aan en ik sta aan de grondgenageld…

8.Wat is er aan de hand? Wil hij misschien stoppen? Wil hij misschien geen blanken in dit feest? De president draait zich om en de stoet rolt verder… Ik sta nog steeds perplex terwijl om me heen nog hordes Congolezen voorbij rennen. Ik zie tot mijn verbijstering dat zelfs mijn nuchtere kritische collega’s in dit feestfestijn opgegaan zijn…

9.Nog 10 minuten lang rijden er in zeer hoog tempo Prado’s op en af tot de nok toe gevuld hoogwaardigheidsbekleders. De meute Congolezen die met de president mee rent lijkt eindeloos.

Pointe-Noire is in de ban van Denis Sassou-Nguesso…

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Congo, Democratische Republiek v, Kinshasa

Sebastian

Ben student aan de Franse business school IAE Aix-en-Provence waar ik een 2 jarige master doe. Ben begonnen in 2008 en zal in juni 2010 afstuderen.

Actief sinds 03 Feb. 2009
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 16714

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2008 - 29 Juni 2010

Vive la France!

01 Maart 2009 - 29 Augustus 2009

Heineken Afrika

25 Augustus 2006 - 30 Mei 2007

Exchange Canada

Landen bezocht: