4L Trophy : dag 2: Montpellier - Bordeaux - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Sebastian Eeden - WaarBenJij.nu 4L Trophy : dag 2: Montpellier - Bordeaux - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Sebastian Eeden - WaarBenJij.nu

4L Trophy : dag 2: Montpellier - Bordeaux

Door: Sebastian

Blijf op de hoogte en volg Sebastian

18 Februari 2010 | Frankrijk, Parijs

6 uur ’s morgens, hagel, wind en dus het perfecte moment om het oude schroot weer aan de praat te krijgen! Gisteravond als gebruikelijk een lange nabeschouwing gedaan na Lyon – Real (dat kunnen Fransen dus ook heel goed!) Tassen in de 4L gepropt en Red Bull ingeslagen voor onze dagrit Montpellier - Bordeaux.

Al slingerend over de snelweg (halve wind, af en toe aan de wind) kwamen we er achter dat bij het passeren van een vrachtwagen onze moterkap omhoog kwam. Gelukkig zijn de Fransen niet voor één gat te vangen en gaat de 4L-moterkap naar voren open (zoals bij wel meer oude auto’s). Door de snelheid gecreerde tegenwind kan dat ding dus niet helemaal openklappen zoals je vaak in American Funniest Home Videos ziet. Toch kwam ie wel een centimeter of 30 omhoog, en dat is halverwege ons kleine voorraampje. Ik kon dus voor het eerst mijn technische talent benutten door met een touwtje (oude waslijn denk ik) de moterkap vast te binden aan de auto!

Door de harde wind hadden de andere teams ook problemen: team 1 verloor beide zijspiegels en team 2 verloor hun prachtige mooie voorspoiler. En dat dus al na een uur rijden!

Vlak voor Bordeaux kreeg één van onze teams echt gedoe. De auto startte niet meer na een tankbeurt. Gelukkig hadden we voor dit soort dingen een expert die ons tijdens de race van online en telefonische hulp zou verzien: Bertrand uit Marseille. Deze 80-jarige-ex-Renault-coureur kan met een blinddoek om in een kwartier een Renault moter in- én uitelkaar halen!

Nadat we eerst zelf wat zaakjes gecheckt hadden (zonder resultaat) konden we dus voor het eerst Bertrand opbellen. Bertrand was totaal voorbereid en gaf aan dat hij het geluid wilde horen als we de motor probeerde te starten. Dus hield ik mijn gloednieuwe iPhone boven de 4L cylinders. Het bleek uiteindelijk de accu te zijn. Opluchting.

Helaas bleek de opluchting voorbarig en konden een half uur later op de ring van Bordeaux weer langs de kant gaan staan. De nieuwe accu bleek niet in orde te zijn. Het roze team kon alleen zonder verlichting en radio in de 3e versnelling nog een beetje snelheid houden (60 km per uur). Ze konden niet remmen: dan sloeg de motor af.

De ring van Bordeaux was een zootje. Dronken Fransen, avondspits, vrachtwagens die half over de vluchtstrook rijden, etc. Hier konden we dus de roze 4L proberen aan te duwen. Door een godswonder ging de auto ineens weer rijden!
Met de drie auto’s in de 4L collonne rolden we dus Bordeaux in. Bij elk stoplicht konden we de roze 4L aanduwen! We konden een garage vinden die nog open was en die meteen een garagiste paraat had die kon klussen. Geraakt door ons nobele streven schoolspullen naar Marokko te brengen wilde garagiste Jean-Chaque meteen voor ons aan de slag.

De startmotor bleek kapot te zijn waardoor de accu niet kon opladen. We hebben hem samen met de garagist direct kunnen vervangen en na twee uur sleutelen besloot de garagiste zichzelf uit te nodigen voor een borrel.